Nie ma dzieci - są ludzie”.

               (Janusz Korczak)

20 listopada obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka. Święto zostało ustanowione z inicjatywy Rzecznika Praw Dziecka - Marka Michalaka uchwałą Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej 7 listopada 2014 r. dla upamiętnienia 25. rocznicy przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Konwencji o prawach dziecka.

Konwencja gwarantuje prawa dziecka, niezależnie od koloru skóry, wyznania czy pochodzenia. W konwencji zapisane są:

  • prawo do życia i rozwoju, do tożsamości, obywatelstwa,

  • prawo swobody myśli, sumienia i wyznania, wyrażania poglądów, w tym w postępowaniu administracyjnym i sądowym,

  • prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego, tajemnicy korespondencji,

  • prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi, prawo poznania rodziców, jeżeli to możliwe,

  • prawo do wolności od tortur, poniżającego traktowania, przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych,

  • prawo do swobodnego zrzeszania się, pokojowych zgromadzeń,

  • prawo do odpowiedniego do wieku i stopnia rozwoju traktowania w ramach postępowania karnego,

  • prawa społeczne, w tym prawo do odpowiedniego standardu życia, opieki w instytucjach i zakładach, ochrony socjalnej, ochrony zdrowia, rehabilitacji społecznej i zdrowotnej,

  • prawo do ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym, podejmowaniem pracy w zbyt wczesnym wieku,

  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego,

  • prawo dostępu do informacji i materiałów pochodzących z różnych źródeł,

  • prawa do nauki, w tym prawo do bezpłatnej i obowiązkowej nauki w zakresie szkoły podstawowej.

Janusz Korczak był największym obrońcą praw dzieci, pedagogiem, prekursorem wielu działań na rzecz dzieci. Chciał organizować społeczeństwo dziecięce na zasadach sprawiedliwości, równych praw i obowiązków. Całe życie pracował i żył z dziećmi i dla dzieci. Z dziećmi także zginął w obozie zagłady w Treblince. Przygotował „żelazne” zasady w postaci listu dziecka do rodziców, które każdy rodzic i wychowawca znać powinien.

 

LIST DO RODZICÓW

na podstawie tekstów Janusza Korczaka

  1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego czego się domagam. To tylko próba z mojej strony.

  2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.

  3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jeszcze jest możliwe.

  4. Nie rób ze mnie większego dziecka niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą, żeby udowodnić, że jestem duży.

  5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

  6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

  7. Nie wmawiaj mi, że błędy które popełniam są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.

  8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. Czasami mówię to, by przyciągnąć Twoją uwagę.

  9. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i zrobię się głuchy.

  10. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie zawiedziony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

  11. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

  12. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

  13. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i tracę całą swoją wiarę w ciebie.

  14. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

  15. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.

  16. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia.

  17. Nie wyobrażaj sobie, że przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej Ci się nie śniło.

  18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

  19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem jak trudno dotrzymywać mi kroku w tym galopie, ale zrób co możesz, żeby się udało.

  20. Nie bój się miłości. Nigdy.

Wasze dziecko

 

W tym ważnym dla wszystkich dzieci dniu, uczniowie klas I-III naszej szkoły, dowiedzieli się czym są Prawa Dziecka. Otrzymali też ciekawe karty pracy na ten sam temat. Klasy IV-VIII zmierzyły się quizem wiedzy na temat Praw Dziecka i tolerancji. Uczniowie z oddziału, który zdobędzie najwyższy średni wynik w szkole zostaną nagrodzeni. Wyniki wkrótce!

By jeszcze lepiej zrozumieć istotę Praw Dziecka, zachęcamy do obejrzenia filmiku przygotowanego przez UNICEF, na temat Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka, który znajduje się pod linkiem:

https://youtu.be/nhrlnd0rwCk

 

W załączeniu coś do druku - kolorowy plan lekcji z prawami dziecka oraz plansza do gry edukacyjnej Memory. Dobrej zabawy!

Gra Memory

Plan lekcji z prawami dziecka

UNICEF Polska - Plakat - konwencja o prawach dziecka

 

 

Wszystkim uczniom życzymy, aby Ich prawa były zawsze respektowane, a uśmiech nigdy nie schodził z twarzy!

Justyna Podgórna, Agata Flaga